tandvärk!

mor min målar om i mitt såkallade "nya rum" dvs, min brors förra. och nu har han mitt. det blir nog nice, fina röda väggar. körsbärsröd också av alla röda!
också så har jag ont i en kindtand. det är verkligen inte bra ju! sjukt ont har jag. jag skäms själv att jag har ont. och inte är det skönt heller. jag ska till tandläkaren på tisdag. och det är inte heller så roligt. kanske har jag ett hål i min tand, suck då är jag en dålig tandägare också.... men värsta är att det gör så jävla ont! :(

ikväll blir hem till Corre Sjöborre.

fakta om sjöborrar

Det finns ca 950 arter sjöborrar. De rör sig i vattnet med hjälp av slangfötter. Sjöborrar lever på både djupa och grunda ställen och i nästan alla korallrev finns det sjöborrar. Under taggarna har den ett runt skal som är gjort av fem olika kalkplattor. Taggarna är rörliga med hjälp av en muskel som sitter inne vid fästet. Taggarna är bra försvar när en fisk försöker äta upp den, då blir det svårare att svälja. Sjöborren äter smådjur, alger, blötdjur samt både levande och döda växter och djur. En sjöborre som är fem till sex år är ungefär lika stor som en tennisboll.

CIAO!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0